Sikkerhet i Digipost
Vi tar sikkerheten din på alvor. Her er det du trenger å vite. Du kan også kontakte oss med spørsmål og innspill.
Vi tar sikkerheten din på alvor. Her er det du trenger å vite. Du kan også kontakte oss med spørsmål og innspill.
I Digipost kan ingen avsendere utgi seg for å være noen andre enn den de er. Vi sørger for dette ved å stille krav til identifisering ved opprettelse av konto. Dette i motsetning til e-post og SMS, hvor det er enkelt å utgi seg for å være noen andre.
Innholdet i forsendelsene er kryptert, slik at ingen andre enn avsender og mottaker kan lese innholdet i brevet.
Digiposts data er lagret i skyen, men alle krypteringsnøkler er under vår kontroll til enhver tid. Det betyr at skyleverandør aldri vil få innsikt i brukernes data.
Digital post er en lukket infrastruktur, der sendinger kan adresseres på fødselsnummer. Post adressert på fødselsnummer blir ikke sendt feil mottaker.
For å kunne skille de ekte varslingene om ny post fra falske, kan disse huskereglene være nyttige:
Vi tar ditt personvern på alvor. Ved bruk av Digipost vil ingen personopplysninger eller dokumenter oppbevares utenfor EU/EØS. For mer informasjon om vår behandling av personopplysninger, se vår personvernerklæring.
Vi rapporterer falske sider fortløpende til en samarbeidspartner som tar de ned. Hvis du kommer over en falsk Digipost-side, kan du
Gjenpartsbrev i Digipost kan avsløre svindel. Gjenpartsbrev et et varsel om at et selskap har undersøkt din kreditt. Ved at kredittforetak sender gjenpartsbrev i Digipost kort tid etter kredittvurderingen har blitt gjennomført, får du et tidlig varsel om at du eller noen andre har forsøkt å ta opp lån eller kjøpe varer i ditt navn. Gjenpartsbrev i Digipost har ved flere anledninger over mange år bidratt til å avsløre svindel.
Kontakt oss for spørsmål og innspill om sikkerhet. Bruk gjerne PGP-nøkkelen vår for sensitive henvendelser.